Tauriini migreenin kohtaushoidossa

Tauriini on luontainen aminohappo, joka toimii hermoston välittäjäaineena. Välittäjäaineet ovat kemiallisia viestinviejiä hermosolujen välillä ja olen kuvannut niitä tarkemmin aikaisemmassa kirjoituksessani hermosolujen viestinnästä. Lisäksi tauriini on nk. osittain välttämätön aminohappo, mikä tarkoittaa, ettei ihmiskeho pysty valmistamaan sitä riittävästi, mutta sitä ei myöskään tarvita kuin stressaavissa tilanteissa ja sairastaessa. Ravinnosta tauriinia saadaan lihasta, kalasta ja maitotuotteista, kasvikunnan tuotteissa sitä ei ole juurikaan.1

Tauriinin on esitetty liittyvät migreeniin, sillä migreenikoilla on tutkimusten mukaan perusterveitä suuremmat tauriinimäärät veren plasmassa ja selkäydinnesteessä2,3 ja pienemmät määrät virtsassa4. Sen sijaan tauriinivalmisteiden käytöstä tehtyjä tutkimuksia en lääketieteellisen tutkimuksen tietokannasta PubMedistä löytänyt eli ilmeisesti sitä ei ole tutkittu migreenin kohtaushoidossa. Energiajuomat, jotka hyvin usein sisältävät tauriinia, on mainittu muutamassa migreenikirjassa kohtauksen hoitokeinona, mutta yleensä vaikuttavan ainesosan on oletettu olevan tauriinin sijaan kofeiini. Tämä onkin ensimmäinen kirjoitukseni, joka perustuu vain keskustelupalstoilta tehtyihin havaintoihin.

Olen itse huomannut ensimmäiset maininnat tauriinista todennäköisesti Migreeniyhdistyksen ylläpitämässä suomenkielisessä FB-ryhmässä, mutta muistan vuosien takaa myös lukeneeni tämän tarinan, jossa henkilö kertoo alun perin kokeilleensa energiajuomaa alkavaan migreeniin ja yllättäen se toimi. Alkuun hän ajatteli, että kyse oli sattumasta, mutta kun sama energiajuoma pysäytti useamman kohtauksen, alkoi hän uskoa, että energiajuomassa oli jotain, mikä auttoi. Hän yritti käydä ainesosaluetteloa läpi, mutta se oli pitkähkö eikä suoralta löytänyt sitä ainesosaa, joka voisi olla migreenin estäjä. Hän kokeili myös muita energiajuomia, mutta niistä ei ollut apua – kunnes ollessaan matkalla hän ei löytänyt mistään alkuperäistä energiajuomaa ja päätyi kokeilemaan sellaista, jota ei ollut aikaisemmin kokeillut. Sen ainesosaluettelo oli lyhyt: 1) hiilihapotettu vesi, 2) sokeri, 3) sitruunahappo, 4) tauriini ja 5) riboflaviini (B2-vitamiini). Kirjoittaja kertoo, että kolme ensimmäistä ainesosaa hän oli jo rajannut pois ja koska tauriinia oli molemmissa toimivissa energiajuomissa huomattavan suuria määriä ja riboflaviinia vain pieniä määriä, kallistui kirjoittaja tauriinin suuntaan. Hän hankki sitä puhtaana valmisteena, kokeili seuraaviin kohtauksiin ja huomasi pystyvänsä aina pysäyttämään alkavan kohtauksen viidessä minuutissa.

Tauriini ei toimi tietenkään kaikille näin, sillä esimerkiksi minä en huomannut merkittävää eroa sitä kokeillessani. Olen aikaisemmin kirjoittanut natrium-kalium-tasapainoteoriasta, jonka avulla tauriinin toimivuutta voidaan selittää. Teorian mukaan migreenikohtaus johtuu siitä, etteivät sähköiset hermoimpulssit pääse kulkemaan elektrolyyttien puutteen vuoksi ja sähköisen hermoimpulssin kulun estyminen estää myös kemiallisten välittäjäaineen vapautumisen. Jos hermoimpulssien kulku on estynyt sellaisilla yhteysväleillä, joilla tauriini toimii välittäjäaineena, ei sitä siis pääse vapautumaan. Jos tauriinia kuitenkin nautitaan lisäravinteena, on sitä hermoston käytössä, vaikka luonnollinen vapautuminen onkin estynyt. Tällöin elektrolyyttiepätasapaino jää ikään kuin havaitsematta eikä kortikaalinen neuraalinen vaimeneminen käynnisty (kts. kirjoitukseni migreeni patofysiologista ymmärtääksesi kortikaalisen neuraalisen vaimentumisen roolin). 5

Tauriini on lisäravinteena käytettynä täysin turvallista1. Tauriinia myydään tabletteina ja jauheena, joten jos se toimii itsellä, lienevät nämä parhaat tavat käyttää tauriinia migreenikohtauksen estohoitona. Jos et ole vielä testannut tauriinin vaikutusta, halvin tapa lienee ostaa sellainen energiajuoma, jossa tauriinia on riittävästi (esim. RedBull 1g/tölkki). Pidempiaikaiseen käyttöön en suosittele migreenikoille energiajuomien käyttöä, sillä iso osa meistä on glukoosiyliherkkiä.

Onko sinulla hyviä kokemuksia tauriinista?

Lähteet:

1 Gavin Van De Walle, Rudy Mawer. 2022. What Is Taurine? Benefits, Side Effects, and More. Healthline. Saatavissa: https://www.healthline.com/nutrition/what-is-taurine#what-it-is

2 F Martínez, J Castillo, R Leira, J M Prieto, M Lema, M Noya. 1993. Taurine levels in plasma and cerebrospinal fluid in migraine patients. Headache. Saatavissa: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/8349475/

3 J F Rothrock, K R Mar, T L Yaksh, A Golbeck, A C Moore. 1995. Cerebrospinal fluid analyses in migraine patients and controls. Cephalalgia. Saatavissa: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/8706112/

4 Anjali Rao, Suryanarayana Rao. 1988. Urinary Excretion of Taurine in Migraine. Headache. Saatavissa: https://headachejournal.onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1526-4610.1988.hed2802133.x?sid=nlm%3Apubmed

5 Angela A. Stanton. 2017. Fighting the migraine epidemic: Complete guide how to treat & prevent migraines without medications. CreateSpace Independent Publishing Platfrom. ISBN-13: 9781546976370.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.