Kylmä sekä kylmä-kuuma-yhdistelmä migreenikivunlievitykseen

Kylmä supistaa verisuonia ja voi täten auttaa lievittämään migreeniin liittyvää kipua. Tämän epäillään johtuvan siitä, että migreenikohtauksen aikana kolmoishermoa lähellä olevat verisuonet turpoavat ja niistä tihkuu ulos peptidejä. Nämä peptidit kiinnittyvät kolmoishermon reseptoreihin ja saavat sen viestimään kivusta. Kylmä supistaa verisuonia, mikä vähentää niiden turvotusta ja verenkiertoa alueella, mikä vähentää peptidien vapautumista. Kylmä mainitaankin lääkkeettömänä kivunlievityskeinona monessa migreenikirjassa.1,2

Kylmää voi hyödyntää migreenikivun hoidossa monella tapaa. Yleisin tapa on varmaankin painaa pakastinkylmällä esineellä kipukohtia. Esineeksi käy niin kylmäkalle, pakastevihannespussi kuin erikseen migreeniä varten suunniteltu päähine. Jos esinettä joutuu tukemaan kädellä, kannattaa kättä vasten pitää pientä pyyhettä. Helpotusta voi saada myös menemällä jääkylmään suihkuun ja ohjaamalla veden kipualueelle.

Migreeniin on kehitetty myös erilaisia päähineitä, joita säilytetään pakastimessa. Kylmän lisäksi päähineet tarjoavat suojaa valolta, minkä moni kokee myös helpottavaksi. En itse ole saanut aikaiseksi hankkia tällaista, mutta moni on niitä kehunut. Suomalaisissa nettikaupoissa näyttäisi olevan myynnissä ainakin Migra-Cap-tuoteniminen päähine, jonka näyttäisi voivan ostaa useammastakin suomalaisesta verkkokaupasta, esimerkiksi täältä. (HUOM! Minulla ei ole kokemusta kyseisestä kaupasta, selvitäthän itse toimitus-, peruutus- yms. ehdot sekä toimijan luotettavuuden).

Instagramin ihmeellisestä maailmasta silmiini sattui kylmän vaikutusta tehostava vinkki3: samalla kun pään aluetta hoidetaan kylmällä, upotetaan kädet ja jalat mahdollisimman lämpimään veteen (älä kuitenkaan polta itseäsi). Kuuma vesi laajentaa käsien ja jalkojen verisuonia ja täten lisää verenkiertoa alueella, mikä edelleen auttaa vähentämään verenkiertoa pään alueella. Tähän vinkkiin tuollainen migreenipäähine lienee sopivin, jotta kylmän saa pysymään kipukohdalla. Vaihtoehtoisesti apua voi pyytää myös samassa taloudessa asuvalta, jos sellainen löytyy.

Oma näkemykseni on, että kylmähoito sopii hyvin ns. tukihoidoksi muille hoidoille, esimerkiksi lääkkeiden vaikutusta odottaessa. Hieman lievempään kipuun se voi olla joillekin myös hyvä hoitomuoto itsessään, erityisesti, jos lääkemääriä joutuu tarkkailemaan. Itse olen kokenut hieman haastavana sen, että kipukohta liikkuu jonkin verran, joten esimerkiksi kylmäkallea saa olla siirtelemässä jatkuvasti. Kuuman veden lisääminen käsille ja jaloille on mielestäni mielenkiintoinen vinkki, mutten ole ihan varma pystyisinkö migreenin tuomassa aivosumassa toteuttamaan sitä yksin. Kohtaus kun vetää yllättävän toimintakyvyttömäksi yksinkertaisillekin asioille.

Auttaako kylmä sinua ja kuuluuko se hoitokeinoihisi?

Toivotan samalla kaikille blogin lukijoille mukavaa ja mahdollisimman migreenivapaata kesää! Pidän pienen tauon ja palaan uusien kirjoitusten kerä syksymmällä. Samalla muistutan suolatestistä, jos et ole vielä kokeillut.

Lähteet:

1 Carolyn Bernstein & Elaine McArdle. 2008. The migraine brain: your breakthrough guide to fewer headaches, better health. Free Press. 1. painos. ISBN: 978-1-4165-4769-3.

2 David Buchholz. 2002. Heal your headache. Workman Publishing Company, Inc. ISBN: 978-0-7611-2566-2.

3 Vinkki on migraine_management-tilillä -tililtä, jossa se on julkaistu 18.5.2021. Olen viitannut julkaisuun 7.7.2021.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.